To temat kolejnego wykładu z cieszącego się ogromną popularnością cyklu wykładów „Projektowanie nowoczesności“, organizowanych przez Goethe-Institut w Krakowie (kurator: Jacek Mrowczyk).
Wykład wygłosi 21 maja (czwartek) o godzinie 18:00 Nathalie Rosa Bucher -niezależna dziennikarka, inicjatorka wydarzeń kulturalnych, działaczka na rzecz środowiska (w tym kultury wizualnej). Wykład prowadzony będzie w języku angielskim
Nathalie Rosa Bucher przez 15 lat mieszkała w Kapsztadzie, obecnie w Bejrucie. W swoim bogato udokumentowanym graficznie wystąpieniu „Reklama w przestrzeni publicznej “, na przykładzie Bejrutu i Trypolisu, opowie o problemach związanych estetyką miast na świecie. Opisywane miasta mają oczywiście swoją specyfikę, ale wiele poruszanych tematów okaże się z pewnością aktualnych w polskiej i w krakowskiej rzeczywistości.
W przestrzeni miejskiej Libanu do dziś widoczne są ślady wojny: posterunki milicji, punkty kontrolne, oflagowanie. Na to nakładają się oznaki współczesnej cywilizacji konsumpcji: ogromne, pokrywające całe fasady domów i wszystkie drogi dojazdowe do miast, agresywne reklamy najbardziej pożądanych dóbr: żywności, samochodów, salonów piękności….. Konkuruje z nimi reklama nielegalna. Pozostała wolna przestrzeń jest wypełniona graffiti i aktywnością artystów ulicznych - kontrkulturą, która pozwala mieszkańcom zająć niezależne stanowisko, dodać własny wizualny komentarz do rzeczywistości i sprowokować cenzurę. Wszystko to razem tworzy interesujący dyskurs, który w Libanie jest szczególnie intensywny, ale obecny jest także w wielu innych miastach świata.
