Start aktualności program na luty Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu
POWRÓT

program na luty Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu

18.01.2019

WYSTAWY:

/ Do 17.02.2019

Filip Wolak „Ponad zimą” 

Filip Wolak wykorzystuje doświadczenia fotografa i pilota, tworząc wyjątkowe zdjęcia świata widzianego z góry. Jego zdjęcia są owocem połączenia pasji latania z miłością do fotografii, a pokazywanie piękna świata widzianego z lotu ptaka to naturalna konsekwencja patrzenia na zwyczajne rzeczy z innej perspektywy. „Ponad Zimą”to przestrzeń, w której rzeczy przyjmują niecodzienne kształty, kontrastujące z czystym tłem ośnieżonej ziemi. Fotografowane obiekty są często rozpoznawalne dopiero poprzez rzucany przez nie cień, inne – wymagają wpatrzenia się w detale. „Zima ma szczególne walory estetyczne” – podkreśla fotograf w jednym z wywiadów. „Śnieg jest jak biała kartka, na której można rysować, puszczać wodze fantazji".

Za fotografię ośnieżonego Central Parku Filip Wolak zdobył Sony World Photography Awards 2016 w kategorii „Architektura” i dołączył tym samym do grona laureatów największego na świecie konkursu fotograficznego, do którego zgłoszonych zostało ponad 230 000 zdjęć. W 2017 i 2018 roku dopisał do swojego dorobku dwa kolejne prestiżowe wyróżnienia: PX3: Prix de la Photographie Paris i International Photography Awards. 

Filip Wolak urodził się w Toruniu. Jest fotografem, pilotem i instruktorem lotniczym. Od 2000 roku mieszka w Nowym Jorku, gdzie rozpoczął swoją przygodę z awiacją, zdobywając zawodową licencję pilota. Dziś pracuje jako fotograf, a jego prace są publikowane w największych światowych tytułach. Za serię reportaży z klubów nocnych Nowego Jorku został wyróżniony tytułem Coolest Nightlife Photographer (Najfajniejszy Fotograf Sceny Klubowej) przez magazyn „Time Out New York” oraz Most Influential (Najbardziej Wpływowy) przez „Lens Magazine”. Współpracuje także z największymi nowojorskimi muzeami, takimi jak The Met, Guggenheim Museum, Whitney Museum of American Art.

 

/ Do 24.02.2019

Filip Pręgowski „Horyzont zdarzeń” 

Wystawa „Horyzont zdarzeń” jest próbą wyobrażenia rzeczywistości, które istnieją, lecz znajdują się poza zasięgiem naszego doświadczenia. Dysponując jednie skromnymi śladami w postaci barwnych, abstrakcyjnych wzorów generowanych przez radioteleskopy, wiemy o istnieniu światów, których  nigdy nie będziemy mogli doświadczy. Tęsknota za rzeczywistością, która będąc całkowicie niedostępną, jednocześnie na tysiące sposobów potwierdziła swoje istnienie, wzmaga wyobraźnię, rozwija naukowe i pseudonaukowe spekulacje, pobudza literaturę i kino science-fiction. Fantazje na temat światów istniejących gdzieś w przestrzeni kosmicznej są także naturalnym polem operowania wzniosłości, kategorii estetycznej spopularyzowanej pod koniec XVIII wieku, odnoszącej się do potęgi i nieskończoności natury, jej wielkości nie tylko fizycznej, ale także moralnej. Współczesne rozumienie wzniosłości sytuuje ją na granicy naszych możliwości poznawczych, oznacza refleksję na temat „nieprzedstawialnego”, dotarcie do tytułowego horyzontu zdarzeń. (Filip Pręgowski)

Filip Pręgowski– urodzony w 1973 roku. Studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w dziedzinie konserwacji dzieł sztuki. Zajmuje się malarstwem, teorią sztuki, historią i teorią krytyki artystycznej. Asystent w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej UMK. Autor indywidualnych wystaw malarstwa oraz uczestnik ogólnopolskich i międzynarodowych wystaw zbiorowych i pokonkursowych. Autor publikacji na temat sztuki współczesnej; do jego głównych zainteresowań badawczych należy współczesne malarstwo amerykańskie.

 

/ Do 24.02.2019

Agnieszka Błędowska „Rozproszone strategie” 

Propozycja Agnieszki Błędowskiej to wystawa obiektów, obrazów, wydruków oraz unikatowych gier planszowych inspirowanych aktualnymi wydarzeniami. Tytuły poszczególnych prac i ich motywy przewodnie odpowiadać będą pojęciom występującym w mechanice gier planszowych: kontrola obszaru, rozgrywka asymetryczna, drużyny i sojusze, ruch z punktu do punktu, podnieś i dostarcz, odgradzanie, igranie z losem… Autorka pisze: „Inspiruje mnie zjawisko imigracji, szeroko pojęte. Napływ imigrantów to jeden z kryzysów, przed którym staje Europa. I będzie się on pogłębiał”. I dodaje: „Planuję zrobienie gry planszowej pt. Jak zostaje się uchodźcą?– dzięki jej narracji potencjalny gracz postawi się w sytuacji i miejscu kogoś, kto traci dom, doświadcza wojny, kataklizmu, ekonomicznego wykluczenia, zagrożenia, przemocy – musi uciekać. Aktualne wątki pojawiają się również w kolejnej pracy: Rozgrywka asymetryczna– czerwono-białej układance z kwadratów do przewieszania i tworzenia różnych wzorów. Gra odnosi się do ksenofobii, strachu, odgradzania się od świata, ochrony terytorium”.

Agnieszka Błędowska– w latach 1988–1993 studiowała w Państwowej Wyższej SzkoleSztuk Plastycznych (obecnie UAP) w Poznaniu na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby. Dyplom obroniła w 1993 roku w Pracowni Rysunku. W latach 1993–2003 asystentka w Pracowni Intermediów prowadzonej przez dr hab. Tomasza Sikorskiego w Instytucie Sztuk Wizualnych w Zielonej Górze. W latach 2005–2015 starszy wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Głogowie. W latach 2007–2017 adiunkt na Wydziale Artystycznym w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Od 2017 adiunkt w Katedrze Wzornictwa ZUT w Szczecinie.

WYDARZENIA:

12.02 (wtorek), godz. 18.00

Złe przeczucia. O obrazach katastrofy we współczesnym malarstwie amerykańskim – wykład dra Filipa Pręgowskiego

wstęp wolny

Współczesna kultura czasem objawia swój dekadencki charakter. Tak też bywa ze współczesnym malarstwem, gdy sięga po wizerunki katastrofy, zniszczenia, wywołując nie tylko niepokój, ale także operując poczuciem wzniosłości i melancholii. Wykład będzie dotyczył przykładów twórczości amerykańskich malarzy, wywodzących się ze środowiska California Institute of the Arts, jak Ed Ruscha, Jack Goldstein, David Salle, Troy Brauntuch czy Robert Longo. W ich malarstwie, należącym do tradycji pop-artu bądź z niego się wywodzącym, obserwujemy rozmaite obrazy katastrofy albo jej przeczucia, które jednocześnie uwodzą swoją wizualną atrakcyjnością.

Filip Pręgowski– teoretyk sztuki i malarz, asystent w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej UMK.

 

19.02 (wtorek), godz. 18.00

Projekcja filmu „Archikosmos” i wykład dra Ryszarda Nakoniecznego o „kosmicznej” architekturze śląskiej

wstęp wolny

„Archikosmos” (reż. Marcin Zasada, Marcin Nowak) to film dokumentalny o katowickiej powojennej architekturze modernistycznej i o tym, jak era kosmicznych odkryć inspirowała śląskich architektów. Pół wieku temu Katowice nie wychowywały astronautów. Produkowały rzesze górników przodowych. W Polsce nie było jednak drugiego miasta o tak pozaziemskich horyzontach. Choć z orbitalnej perspektywy Katowice wyglądały jak gęsta chmura dymu, to tu w latach 50., 60. i 70. snuto i spełniano architektoniczne wizje marsjańskiej przystani na Ziemi, gdy cały świat oddawał się najróżniejszym rozważaniom na temat nadchodzącej kolonizacji kosmosu. Epoka zwana space agepozostawiła w Katowicach fascynujące, ale i zupełnie zapomniane dziś cywilizacyjne dziedzictwo.

Ryszard Nakonieczny(1965) – dr inż. arch., wykładowca na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach. W latach 2004–2011 redaktor naczelny ogólnopolskiego kwartalnika „Archivolta”. Współautor i redaktor książek: Słynne wille Polski(Praha 2013) oraz Oblicza modernizmu w architekturze(Katowice 2013). Założyciel Fundacji Dom Modernisty i organizator wielu spacerów architektonicznych, 10. edycji Festiwalu Ogrodów w Katowicach oraz kurator wystaw w Brukseli, Pradze, Ostrawie, Wrocławiu, Katowicach, Bytomiu i Sosnowcu.

 

Kontakt:

Natalia Cieślak

tel. 56 622 63 39

e-mail: info@wozownia.pl

Galeria Sztuki Wozownia (wejście od ul. Ducha Św. 6)

 

Godziny otwarcia sal wystawowych:

poniedziałek – nieczynne

wtorek – 12–20 

środa–niedziela – 11–18

 

Ceny biletów:

normalny – 5 zł

ulgowy – 3 zł

grupowy (5–15 osób) – 15 zł

wtorek, niedziela – wstęp wolny

 


Autor:

Natalia Cieślak
info@wozownia.pl


do góry

Odwiedź nas tutaj:

Projekt i wdrożenie Copyright © 1997-2024 Architekci.pl All Rights Reserved