Start aktualności Pierwsza klasa o profilu architektonicznym w…
POWRÓT

Pierwsza klasa o profilu architektonicznym w Warszawie!

30.03.2021

 

XXI Liceum Ogólnokształcące im. H. Kołłątaja w Warszawie uruchamia nowy kierunek kształcenia. Od roku szkolnego 2021/2022 szkoła otwiera klasę o profilu architektonicznym – jedyną taką na warszawskiej mapie liceów i jedną z kilku w Polsce. 

Program nauczania przygotowany przez specjalistów z zakresu architektury przewiduje nauczanie na poziomie rozszerzonym matematyki, informatyki i rysunku. W ramach tego ostatniego przedmiotu, będzie nauczana także historia sztuki na poziomie rozszerzonym. Uczniowie będą uczyć się w kompleksowo wyposażonej pracowni – ze sztalugami oraz stołami przystosowanymi do potrzeb przyszłych architektów. Lekcje rysunku będą odbywać się przez całe cztery lata nauki w wymiarze 3 godzin tygodniowo z podziałem na grupy (w zależności od potrzeb uczniów w kierunku architektury lub wzornictwa). Zajęcia komputerowe będą z kolei odbywać się w nowoczesnej pracowni informatycznej wyposażonej w profesjonalny sprzęt. Przedmiotem uzupełniającym będzie grafika komputerowa. Projekt zakłada zaproponowanie takiego układu programowego przedmiotów obowiązkowych oraz rozszerzeń, który umożliwi młodzieży bardziej holistyczny i otwarty sposób uczenia się – mówi pomysłodawczyni nowej klasy, p. Wioletta Dębiec, dyrektor XXI Liceum Ogólnokształcące im. H. Kołłątaja w Warszawie. W jej opinii umiejętności plastyczne (technika rysowania, postrzeganie przestrzeni czy świadomość różnych form estetycznych) połączone z wysokim poziomem realizacji programu przedmiotów ścisłych mogą być dobrą podstawą do kontynuowania nauki na wielu wydziałach uniwersyteckich i politechnicznych, ze szczególnym wskazaniem kierunków architektonicznych. Jestem przekonana, że ten mały krok w kierunku ulepszenia procesu kształcenia licealistów w zarysowanych powyżej kierunkach – dodaje dyr. Dębiec. 

Cecha kreatywności, dziś bardzo ceniona przez pracodawców i kulturę współczesną, pozwala tworzyć oryginalne dzieła, więc jej kształtowanie jest szczególnie potrzebne. Współcześnie obserwowany wzrost roli kultury wizualnej wskazuje kierunki rozwoju edukacji, które nie mogą pomijać nauczania przez sztukę i korzystania z zasobów kultury oraz osiągnięć praktycznych i teoretycznych pedagogów artystycznych. Włączanie sztuki i twórczych metod dydaktycznych do procesów nauczania to skuteczny sposób kształtowania estetycznej przestrzeni wychowawczej, więc nie mam wątpliwości co do powodzenia klasy architektonicznej, w której będziemy wzmacniać przestrzenne widzenie i twórcze myślenie uczniów – ocenia Małgorzata Minchberg, która w nowej klasie będzie prowadziła zajęcia z rysunku. Jej zdaniem, korespondencja nauk ze sztuką – correspondance des arts – powinna powszechnie znaleźć swoje miejsce w programach edukacyjnych jako idea jedności wewnętrznej wśród wielości i różnorodności. Chcielibyśmy, aby nasi absolwenci mieli na uwadze ekologię i estetykę otoczenia przy podejmowaniu odważnych przedsięwzięć zawodowych w dynamicznie zmieniającym się dziś świecie – dodaje Minchberg.

Patronat merytoryczny nad nową klasą objęły SARP - Stowarzyszenie Architektów Polskich oraz Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach współpracy uczniowie będą uczestniczyć w ciekawych wykładach, a przedstawiciele powyższych instytucji będą prowadzić w naszej szkole zajęcia praktyczne i teoretyczne. Ponadto wspólnie będą organizowane wyjazdy plenerowe, a uczniowie będą mogli korzystać z bogatych zasobów szkoleniowych obu partnerów przedsięwzięcia.

 


Autor:

Kamil Olak
olak.kamil@21lo.waw.pl


DODAJ ARTYKUŁ

Załóż konto

SKLEP

JESTEŚMY MOBILNI

PRZEGLĄD PRASY

nastepne »

ODWIEDŹ NAS TUTAJ

do góry

Odwiedź nas tutaj:

Projekt i wdrożenie Copyright © 1997-2021 Architekci.pl All Rights Reserved