31 maja w Krakowie odbędzie się światowa premiera filmu „Katedra” Denisa Dobrovody. Film opowiada historię Justo Gallego Martíneza, który w roku 1953 rozpoczął pod Madrytem budowę…katedry. Film będzie miał premierę wśród 15 tytułów z całego świata w Międzynarodowym konkursie dokumentalnym. Twórcy filmu będą obecni w Krakowie, chętnie także przed festiwalem porozmawiają o „Katedrze”. Pokazy odbywają się w ramach 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Daty i godziny projekcji oraz miejsca:
31 maja Kino Kijów (aleja Zygmunta Krasińskiego 34) godz. 20:30
2 czerwca Kino MIKRO (Juliusza Lea 5) godz. 12:30
Hiszpański mnich Justo Gallego Martínez wraca do domu w Mejorada del Campo, biednej wiosce na obrzeżach Madrytu. Mamy rok 1953. W ciągu następnych sześćdziesięciu lat, bez pomocy specjalistów, bez ekspertyz architektonicznych, buduje katedrę. Wzorując się na bazylice św. Piotra w Watykanie wykorzystuje odpady i materiały z recyklingu. Pracuje głównie sam, nigdy nie rysując ani jednego szkicu, podczas gdy otaczająca go społeczność nazywa Justo Gallego szaleńcem.
Film „Katedra” będzie miał światową premierę w ramach Międzynarodowego konkursu dokumentalnego podczas 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Bohater
Justo Gallego Martínez - szaleniec czy święty? Niewolnik uporczywej obsesji czy skromny sługa boży?
Dłuższy opis filmu
Poprzez połączenie materiałów obserwacyjnych i archiwalnych, a także wywiadów z osobami z otoczenia bohatera twórcy pokazują podróż Justo z jego miasta do klasztoru w północnej Hiszpanii. Dowiadujemy się, że wkrótce po przybyciu, zachorował na gruźlicę i został wydalony, aby nie zarazić swoich współbraci. W swoim rodzinnym mieście Justo wpadł w depresję. Ale gdy wyzdrowiał zaczął postrzegać swoją chorobę jako test. Chciał pokazać swoją miłość do Boga. Wtedy postanowił zbudować katedrę.
Bez pomocy specjalistów i przy braku wiedzy architektonicznej, Justo zamienił opuszczoną działkę w wysoki neogotycki zabytek, który pretenduje do wpisania na listę światowego dziedzictwa UNESCO, wyczyn prawie niespotykany dla żyjącego architekta.
Justo, pełen wigoru pracował dzień i noc aż do osiemdziesiątki. Pochodził z zamożnej rodziny, która miała dużo ziemi w pobliżu Madrytu i dzięki temu mógł finansować budowę kościoła.
Na początku XXI wieku sytuacja nagle uległa zmianie. Koncern Coca Cola zwrócił się do Justo z propozycją wystąpienia w reklamie popularnego napoju tej marki. Obietnica setek tysięcy euro sprawiła, że rodzina Justo przekonała go do przyjęcia oferty pomimo jego obaw. On stał się gwiazdą jednej z najsłynniejszych kampanii reklamowych w historii Hiszpanii. Ale z dnia na dzień udział w reklamie zmienił nieznanego byłego mnicha w ikonę. Nagle ten zamknięty w sobie mężczyzna musiał stawić czoła codziennemu strumieniowi turystów przerywających mu pracę i zadających niechciane pytania. Duże sumy pieniędzy zniszczyły również relacje Justo z otaczającymi go ludźmi. Podobno okradli go jego siostrzeńcy, wpędzając go także w długi. Wkrótce zapukali komornicy i Justo musiał opuścić swoje mieszkanie i zamieszkać na terenie katedry.
Wtedy pojawił się Angel Lopez. Po obejrzeniu dzieła Justo po raz pierwszy 22 lata temu, Lopez twierdził, że miał objawienie i zrezygnował z poprzedniego życia, aby przenieść się do katedry z Justo. Sprzedał też swoje mieszkanie i zapłacił dużą część długu bohatera filmu. Justo był wdzięczny Angelowi i przez ostatnie kilka lat starzec pozwalał swojemu podopiecznemu na kierowanie procesem budowy. Jednak gdy pogarszało się zdrowie Justo zdrowie Justo, prace budowlane również spowolniły. Jest jeszcze jeden problem, który może poważnie zagrozić budowie w przypadku zbliżającej się śmierci Justo. Katedra wybudowana przez bohatera filmu jest w zasadzie nielegalna. Nie ma dowodu zarejestrowania w Oficjalnym Kolegium Architektów w Madrycie; nawet nie przedłożono wstępnych dokumentów. To wszystko oznacza, że wznoszona przez pół wieku budowla Gallego mogłaby zostać zburzona.
Czy zatem ofiara tego niezwykłego człowieka skończy się stertą gruzu i kurzu?
Reżyser o filmie:
Historia katedry Justo zdaje się przekraczać granice ludzkich możliwości. Rzeczywiście, jest tak radykalny w swojej wizji, tak poza głównym nurtem, tak w konflikcie z dominującym teraz w świecie konsumpcjonizmem, że samo jego istnienie stawia nam najbardziej palące pytanie ze wszystkich – czy żyjemy sensownie?
To właśnie jego radykalizm – z jego pozytywnymi i negatywnymi stronami – przyciągnął mnie do tej historii. Wierzę, że w miarę jak nasze społeczeństwo coraz bardziej oddala się od ideału Justo, on również staje się coraz bardziej fascynujący dla osób zainteresowanych poszukiwaniem alternatywnego podejścia do życia.
Justo daje widzom przykład, jak wygląda życie w pełni oddane sprawie. Szczególnie podoba mi się to, że Justo jako postać nie jest czarno-białym bohaterem. Pod wieloma względami jest godny podziwu – jego pomysłowość w rozwiązywaniu setek problemów, z jakimi zmagała się budowa, jest niesamowicie inspirująca i może poruszyć każdego widza. Ale nasz bohater ma też negatywną stronę – jego średniowieczne wartości nie pozostawiają wiele miejsca na tolerancję innych poglądów religijnych i filozoficznych, a krótkowzroczne przywiązanie do własnej wiary uczyniło z niego osobę trudną, często lekceważącą otaczających go ludzi. W filmie staram się pokazać wszystkie aspekty jego osobowości i oddać historię jego życia w całości – aby wnikliwie ukazać, czym było życie tak niezwykłej osoby.
Twórcy
Reżyser Denis Dobrovoda to mieszkający w Wielkiej Brytanii słowacki twórca, którego filmografia obejmuje m.in. nagradzane filmy krótkometrażowe „Savage” i „Apparition”, które prezentowano i nagradzano na wielu międzynarodowych festiwalach filmowych. Reżyser ma także na swoim koncie współpracę z telewizjami ITV2 i Channel 4. Jest absolwentem Uniwersytetu Oksfordzkiego, a także studiował reżyserię na EICAR (École Internationale de Création Audiovisuelle et de Réalisation) w Paryżu. W 2021 został jednym z uczestników prestiżowego programu BAFTA Crew Talent Development.
Producent Matthew Bremner jest szkockim dziennikarzem śledczym i producentem filmowym. Jego teksty publikowano m.in. w The Financial Times, Rolling Stone Magazine, The LA Times, The Economist, The New Statesman, Bloomberg oraz The Guardian. W 2020 roku Matthew wyprodukował film „They Never Came Back”, który został w całości sfinansowany przez Múzeum holokaustu v Seredi i był pokazywany w słowackiej telewizji. W 2021 rozpoczął pracę jako producent i scenarzysta nad serią podcastów dla Spotify o niesłusznie skazanych w Meksyku. Reżyser i producent JJ Abrams nabył prawa do adaptacji jego tekstu „Stowaway” w umowie ze studiem Warner Bros.