Start aktualności Edukacja młodzieży odpowiedzią na chaos…
POWRÓT

Edukacja młodzieży odpowiedzią na chaos przestrzenny

28.06.2016

Nie słabnie zainteresowanie organizowanym przez Izbę Architektów RP programem edukacyjnym „Kształtowanie przestrzeni”. Zakończona III edycja projektu spotkała się z przychylną reakcja nauczycieli oraz uczniów w szkołach ponadpodstawowych. W towarzyszącym akcji konkursie wzięło udział 37 zespołów z 8 województw.

Tegoroczna edycja programu, angażująca środowisko szkolne na terenie całego kraju, odbyła się już po raz trzeci. Głównym założeniem akcji jest przekazanie placówkom oświatowym programu edukacyjnego – przejrzystego zbioru lekcji tematycznych przeznaczonego dla nauczycieli różnych specjalizacji, z rozpisanymi scenariuszami lekcji wraz z arkuszami informacyjnymi oraz pracami dla uczniów. Zostały one przygotowane w taki sposób, aby były interesujące dla młodzieży, a prowadzący je nauczyciele (wykształceni w nauczaniu dowolnego przedmiotu) nie musieli posiadać specjalistycznej wiedzy architektonicznej. Jedynym wymogiem jest odbycie krótkiego szkolenia, które zapewnia pomysłodawca projektu – Izba Architektów RP. Szkoła, z tytułu uczestnictwa w projekcie, nie ponosi żadnych kosztów. Lekcje umieszczone są w manualu dla nauczyciela, który tworzy z nich „ścieżkę edukacyjną” wybierając tematy lekcji. Uczniowie rozwiązują zagadki architektoniczne, tworzą projekty, uczą się czytania rysunków, odbywają wycieczki architektoniczne nabywając wiedzę, która pomoże im w przyszłych decyzjach estetycznych i inwestycyjnych.

Założenia programowe projektu oferują edukację dzieci w ramach trzech obszarów tematycznych: „Mój dom”, „Dzielnica, wieś, miasto, metropolia” i „Budowle na przestrzeni wieków”. Tematy można realizować w dowolnej kolejności, pojedynczo lub grupowo. Ponadto, na podstawie "Opinii historyczno-urbanistycznej" prof. Kazimierza Kuśnierza, wybrano 16 polskich miast z tradycją historyczną i współczesnymi perspektywami rozwojowymi, po jednym w każdym województwie. Znalazły się one w części programu pt.: „Miasteczka polskie”. Wybrane miasta użyczyły swojej historii do prześledzenia procesu urbanizacji od najwcześniejszego osadnictwa aż do czasów współczesnych.

Program ma charakter długofalowy i jest odpowiedzią na wszechobecny chaos panujący w przestrzeni miejskiej, w którym „tonie” Polska. Jego głównym założeniem jest umożliwienie młodym ludziom zrozumienia zagadnień przestrzennych i estetycznych oraz ich wpływu na osobisty dobrostan człowieka, stając się elementem wychowania obywatelskiego. To oni za kilkanaście lat będą odpowiedzialni za kreowanie naszego otoczenia. Wpajanie im odpowiedzialności, wrażliwości społecznej, estetycznej i dbałości o środowisko (w tym środowisko zbudowane) motywowane jest w głównej mierze inwestycją w przyszłość. Program, dzięki wysiłkowi koordynatorów regionalnych, zatacza coraz szersze kręgi, a pojęć z zakresu architektury oraz myślenia przestrzennego uczą się dzieci z kolejnych województw.

Wyniki konkursu

Nieodłącznym elementem programu jest konkurs. W najnowszej edycji swoje prace zgłosiło 37 zespołów z 8 województw (Dolnośląskie, Lubelskie, Łódzkie, Małopolskie, Kujawsko-Pomorskie Pomorskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie). Największą liczbą reprezentantów – 10, może pochwalić się Lubelskie i koordynator z Lubelskiej Okręgowej Izby Architektów RP - arch. Agnieszka Kantor-Kołodyńska. Tematem tegorocznej edycji konkursu było: „Otoczenie szkoły jako przyjazna i bezpieczna przestrzeń publiczna łącząca społeczność lokalną - komu i w jaki sposób powinna służyć”. Uczniowie mieli zbadać, komu powinna służyć przestrzeń publiczna w otoczeniu szkoły, dokonać analizy tego miejsca pod względem walorów i wad, aż wreszcie zaproponować rozwiązania, które umożliwią korzystanie z otocznia szkoły różnym grupom lokalnej społeczności. Nadesłane prace konkursowe oceniało jury w składzie: Maciej Szarapo (architekt IARP), Krzysztof Ozimek (architekt IARP), Alicja Bojarowicz (architekt IARP), Magdalena Hyży-Rydzewska (architekt IARP), Anna Całus-Zawistowska (Ministerstwo Edukacji Narodowej) oraz Paweł Muszyński (firma FAKRO).

Uroczyste ogłoszenie wyników oraz prezentacja najlepszych prac odbyła się 24 czerwca br. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. W kategorii szkół gimnazjalnych nagrodę główną przyznano Gimnazjum nr 3 im. Stefana Batorego w Malborku, z kolei wyróżnienie powędrowało do Gimnazjum nr 2 z Klasami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego w Zgierzu. W kategorii szkół ponadgimnazjalnych triumfowało III Liceum Ogólnokształcące im. Św. Jana Kantego w Poznaniu, a wyróżnienie przypadło w udziale Technikum nr 6 im. Jana Sas-Zubrzyckiego w Miejskim Zespole Szkół nr 5 w Krośnie..

Plany na przyszłość

Izba Architektów RP planuje objęcie specjalnym programem edukacyjnym dzieci ze szkół podstawowych i przedszkoli i liczy na zainteresowanie zarówno Ministerstwa Edukacji Narodowej, jak i nauczycieli oraz rodziców. Jeżeli chcemy mieć ład przestrzenny i piękną przestrzeń do życia, musimy uczyć od najmłodszych lat „widzieć”, nie tylko „patrzeć”.

Honorowy patronat nad programem edukacyjnym IARP „Kształtowanie przestrzeni” objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem programu i fundatorem cennych nagród jest znana w Europie i na świecie polska marka FAKRO. Firma z siedzibą w Nowym Sączu wspiera projekt od samego początku, czyli uruchomienia programu pilotażowego. Więcej informacji na temat programu dostępnych jest na stronie Izby Architektów RP pod adresem: http://www.izbaarchitektow.pl/pokaz.php?id=2416 .

 

 

Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej (IARP) jest samorządem zawodowym architektów
w Polsce. Nadrzędnym celem statutowym IARP jest ochrona ładu przestrzeni publicznej, poprzez sprawowanie nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu oraz przestrzeganiem zasad etyki zawodowej przez wszystkich swoich członków. Działania samorządu architektów zmierzają w kierunku zagwarantowania najwyższej jakości usług wykonywanych na rzecz klientów (inwestorów), przy jednoczesnym zachowaniu wartości kulturowych i ładu przestrzennego, jako dobra publicznego. Przynależność do IARP jest warunkiem legalnego wykonywania zawodu architekta, przede wszystkim w zakresie opracowywania dokumentacji projektowej do celów uzyskania pozwolenia na budowę. Oficjalna strona internetowa:www.izbaarchitektow.pl.

 


Autor:

Michał Hasik
michal.hasik@multian.pl


DODAJ ARTYKUŁ

Załóż konto

SKLEP

JESTEŚMY MOBILNI

PRZEGLĄD PRASY

nastepne »

ODWIEDŹ NAS TUTAJ

do góry

Odwiedź nas tutaj:

Projekt i wdrożenie Copyright © 1997-2024 Architekci.pl All Rights Reserved