Ai Weiwei jest uznawany za jednego z najwybitniejszych współczesnych artystów. W muzeum 21er Haus po raz pierwszy zaprezentuje on swoje monumentalne dzieła.
„Wszystko jest sztuką - wszystko jest polityką”, powiedział Ai Weiwei, wobec którego ze względu na działalność jako artysta konceptualny, dokumentalista i przede wszystkim jako aktywista krytykujący poczynania reżimu w jego ojczyźnie, Chinach, nieustannie stosowane są represje. Jednak w swojej twórczości podejmuje on także tematy związane z aktualną sytuacją polityczną, jak na przykład kryzysem migracyjnym w Europie. Tematy takie jak wygnanie, migracja lub dobrowolna przeprowadzka są impulsami rozpoczynającymi proces zmian w człowieku i przedmiotach, które pozostawiają wyraźny ślad na każdym etapie życia.
Także na wystawie w Wiedniu te tematy zajmują centralną pozycję. Element centralny stanowi świątynia przodków jednej z rodzin trudniących się handlem herbatą z okresu panowania dynastii Ming (1368-1644), której nawa główna zostanie wiernie odbudowana w Muzeum 21er Haus. Świątynia po raz pierwszy jest wystawiana poza Chinami. Budynki wchodzą ze sobą w interesujący dialog, gdyż również muzeum 21er Haus zostało wzniesione, jako tymczasowy pawilon na Wystawę Światową w roku 1958 w Brukseli. Był zatem przeznaczony do pełnienia innej funkcji i na inne miejsce.
Pozostałe dzieła będą uzupełniały tę wielkogabarytową instalację. Wystawa pod tytułem „translocation - transformation” rozciąga się także na teren pobliskiego, barokowego ogrodu Górnego Belwederu: monumentalna instalacja Ai Weiwei „Circle of Animals/Zodiac Heads” zostanie ustawiona przy dużym zbiorniku wodnym przed zamkiem. Dwanaście głów wykonanych z brązu, przedstawiających zwierzęce znaki zodiaku według chińskiego horoskopu to reakcja artysty na zniszczenie przez francuskie i brytyjskie wojska w 1860 roku fontanny pochodzącej z ok. 1749 roku, która była ulokowana przed letnim pałacem Yuanming Yuan w Pekinie.