Start aktualności 4 edycja Nagrody Architektonicznej POLITYKI
POWRÓT

4 edycja Nagrody Architektonicznej POLITYKI

12.05.2015

Rok 2014 to był chyba najlepszy rok polskiej architektury od wielu, wielu lat. Świadectwem jest finałowa piątka czwartej edycji Nagrody Architektonicznej POLITYKI – obiekty, z których każdy bez wyjątku zasługuje na uznanie i budzi zachwyt. O piątce finalistów piszemy w numerze 20. POLITYKI oraz na stronie www.polityka.pl/architektura, a w skrócie prezentujemy je także poniżej.

Gdański Teatr Szekspirowski

Autorzy: Renato Rizzi  oraz Grupa Projektowa A.T.I., współpraca: Q-Arch Sp. z o.o., kubatura: 53,5 tys. m sześc., koszt: 94 mln zł

Po latach architektonicznej posuchy Gdańsk doczekał się niemal równocześnie otwarcia dwóch imponujących obiektów: Europejskiego Centrum Solidarności oraz nominowanego do naszej Nagrody teatru. Obiekt nie próbuje nawiązywać do hanzeatyckiej historii, nie wchodzi w dialog z otoczeniem. Pozostaje samotny, nieco wyniosły, rzec by można: egocentryczny. Proste geometryczne formy i wyrazista antracytowa cegła sprawiają, że gmach albo urzeka, albo odrzuca, ale z pewnością nie pozostawia obojętnym. Jest trochę jak zamek warowny, a wąskie ciągi komunikacyjne i ścieżka (długości 265 m), pozwalająca spacerować wokół niego jak po średniowiecznych murach obronnych, powodują, że to obiekt, który trudno porównać z czymkolwiek. Efektownym elementem jest gigantyczny otwierany dach. Wnętrza, w odróżnieniu od monumentalnej elewacji, są jasne, kameralne i przyjazne.

 

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Autorzy: Estudio Barozzi Veiga, współpraca ze strony polskiej: Studio A4, kubatura: 98 tys. m sześc.,koszt: 118 mln zł

Filharmonia już została obsypana branżowymi laurami, z tym najważniejszym: nagrodą Miesa van der Rohe dla najlepszego

nowego budynku w Europie. Co sprawiło, że ten obiekt jest tak wysoko ceniony przez specjalistów i laików? Przede wszystkim niezwykle ciekawe wpisanie się gmachu w tkankę miasta. Filharmonia nie dominuje, szanuje otoczenie, dyskretnie nawiązuje do historycznej hanzeatyckiej zabudowy, a równocześnie wcale nie próbuje ukrywać swojej oryginalności. W bryle budynku urzeka wszystko: mlecznobiała elewacja, strzelisty, rytmiczny dach, idealne połączenie poczucia zwiewności z materialną obecnością. Ogromne wrażenie robią wnętrza. Od przestronnego, ascetycznego, urzekającego bryłami i perspektywami holu wejściowego po sale koncertowe: złotą, o rzeźbionym suficie i ścianach, salę główną oraz ascetyczną, utrzymaną w tonacjach czerni, salę kameralną. To gmach, który dostarcza niezapomnianych przeżyć estetycznych.

 

Muzeum i Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora

CRICOTECA w Krakowie

Autorzy: nsMoonStudio i Wizja Sp. z o.o., kubatura: 26,7 tys. m sześc., koszt: 50 mln zł

Konkurs architektoniczny na nową siedzibę instytucji stojącej na straży spuścizny po Tadeuszu Kantorze ogłoszono w 2006 r. Zwyciężyła koalicja dwóch firm krakowskich projektem niezwykle śmiałym, niestandardowym, jakby wymykającym się prawu grawitacji. Warto jednak przypomnieć, że uczestnik tej koalicji, firma nsMoonStudio, ma skłonność do nieco szalonych wizji (jej autorstwa jest przypominająca stację na Księżycu siedziba Alvernia Studios). Zaskakująca jest już sama bryła, przypominająca wielką nieregularną bramę, wznoszącą się ponad i jakby otulającą zabytkowy, zrewitalizowany budynek dawnej elektrowni (to nawiązanie do słynnych kantorowskich ambalaży, czyli opakowań).  Odważny jest też dobór materiałów elewacyjnych: rdzewiejącej kortenowskiej stali oraz lustrzanej blachy. Mimo bardzo nowoczesnej formy nowy gmach świetnie zespolił się z zabytkowym budynkiem elektrowni, tworząc nad Wisłą kolejną wyrazistą i niebanalną jakość architektoniczną.  

 

Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach

Autor: Konior Studio, kubatura: 181 tys. m sześc., koszt: 265 mln zł

Siedziba NOSPR to zdecydowanie największy i najdroższy w realizacji finalista tegorocznej nagrody. Trochę przypomina rosyjską matrioszkę, czyli babę w babie. Wokół budynku mamy więc niezwykle pieczołowicie i oryginalnie zakomponowany plac – miejsce spotkań. To warte podkreślenia, bo projektanci rzadko tak starannie planują otoczenie. Następnie sam gmach. Prosty budynek o regularnych i czytelnych podziałach z dwoma wyraźnymi, ale nienachalnymi nawiązaniami do śląskiej tradycji: efektowną elewacją z cegieł oraz czerwonymi otworami okiennymi – takimi, jakie można oglądać choćby w zabytkowym Nikiszowcu. Następna baba to foyer otaczające dookoła, na trzech poziomach, główną salę koncertową, której bryłę wyraźnie podkreślono. I wreszcie sama sala koncertowa, jądro inwestycji: fantastyczne materiały wykończeniowe (orientalne gatunki drewna), efektowny opływowy kształt, znakomita akustyka. NOSPR umiejętnie łączy tradycję z nowoczesnością, a rozmach – z dobrym smakiem.

 

Stacja Kultura w Rumi – rewitalizacja dworca kolejowego

Autor: SIKORA Wnętrza, kubatura: 7 tys. m sześc., koszt: ok. 5 mln zł

Dworcowy budynek w Rumi był wyjątkowo zaniedbany, ale też nieszczególnie atrakcyjny; ot, dość przeciętny modernizm z końca lat 50. XX w. Z zewnątrz więc jedynie skutecznie go doczyszczono i usunięto paskudne narośla reklamowe. Ale wnętrze to już prawdziwa rewolucja. Na potrzeby kolejowe pozostawiono bowiem zaledwie 20 proc. powierzchni. Resztę zamieniono w rodzaj nowoczesnego domu kultury, w którym najważniejsza jest obszerna czytelnia i biblioteka, ale znajdują się tu także: stanowiska komputerowe, galeria, sala konferencyjna, pracownia malarska, lokale dla organizacji pozarządowych. Zapyziały hol zamienił się w przytulne, ale i nowoczesne wnętrze, z ciekawymi nawiązaniami do jego tradycyjnych funkcji (dworcowy zegar i megafon, półki kojarzące się z szynami itp.). Architektura wnętrza oczywiście urzeka, ale najważniejszy jest społeczny wydźwięk projektu. Oto zamiast zapychać dworcowe wnętrze kolejnymi sklepami i punktami usługowymi stworzono wartościową przestrzeń służącą integracji mieszkańców

 

O tym, który z obiektów otrzyma Grand Prix 2014 dowiemy się 16 czerwca 2015 r. podczas uroczystej gali w Służewskim Domu Kultury. Zwycięzcę przestawimy na łamach POLITYKI 17 czerwca.

Laureata Grand Prix 2014 wybierze jury w składzie:

Grzegorz Buczek – wiceprezes Towa­rzystwa Urbanistów Polskich; Feliks Falk – reżyser, scenarzysta, absolwent ASP w War­szawie; Sebastian Karpiel-Bułecka – muzyk, z wykształcenia architekt; Marek Kościkiewicz – muzyk, producent, absolwent warszawskiej ASP; Ewa P. Porębska – redaktor naczel­na miesięcznika „Architektura-Murator”; Krzysztof Sołoducha – redaktor naczelny portalu Sztuka Architektury; Filip Springer – reportażysta i fotoreporter; Magdalena Staniszkis - architekt i urbanista, prof. nzw. na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej; Bogna Świątkowska – prezes Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana; Jarosław Trybuś – krytyk architektury, zastępca dyrektora ds. merytorycznych Muzeum Warszawy; Andrzej Walczak – ar­chitekt, współwłaściciel Grupy Atlas, sponsora nagrody, oraz przedstawiciele redakcji POLITYKI: Jerzy Baczyński, Jacek Poprzeczko i Piotr Sarzyński.

 

Plebiscyt internautów

Jak co roku poprosimy także naszych czytelników i internautów o wskazanie ich zdaniem najlepszej architektonicznej realizacji spośród finałowej piątki. Od 13 do 17 maja będą mieli możliwość zagłosować na ulubiony obiekt na stronie www.polityka.pl/architektura.

 

Więcej o Nagrodzie Architektonicznej POLITYKI

Przyznając Nagrodę Architektoniczną POLITYKI chcemy pokazywać i promować realizacje stanowiące symbol dobrego smaku, przyjazne ludziom i w oczywisty sposób poprawiające estetykę otoczenia.

Po raz pierwszy wręczyliśmy ją w 2012 roku za najlepszą realizację architektoniczną oddaną do użytku w roku 2011 i powędrowała ona do Biura Architektonicznego HS99 za projekt Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej w Katowicach. Na obiekt ten zagłosowali również internauci Polityka.pl. Najciekawszym obiektem roku 2012 okazała się zarówno dla profesjonalnego jury, jak i naszych internautów, Przystań Miejska w Bydgoszczy, autorstwa APA Rokiccy. Laureatem III edycji Nagrody zostali zaś architekci kameralnego Służewskiego Domu Kultury – pracownie WWAA oraz 137kilo. Po raz pierwszy inaczej zagłosowali internauci, którzy za najciekawszy obiekt zrealizowany w roku 2013 uznali budynek Muzeum Historii Żydów Polskich (Lahdelma&Mahlamäki Architects oraz polska współpraca Kuryłowicz&Associates).

 

Do naszego przedsięwzięcia co roku zapraszamy wybrane grono osób, którym leży na sercu wygląd polskich miast i wsi: najwybitniejszych architektów i urbanistów, krytyków architektury, przedstawicieli stowarzyszeń działających na rzecz ładu w przestrzeni publicznej czy też znanych artystów. Poprzez swoje nominacje wskazują nam najbardziej warte uwagi obiekty zrealizowane w danym roku w 3 kategoriach:

- realizacje architektoniczne (tzw. mała i duża architektura, budownictwo mieszkalne zbiorowe i indywidualne, biurowce, budynki użyteczności publicznej, kościoły, budynki rewitalizowane, budownictwo inżynieryjne (stadiony, mosty itp.)

- rozwiązania urbanistyczne (osiedla, układy drogowe, tereny zielone, wypoczynkowe itd.)

- sztuka w przestrzeni publicznej (instalacje artystyczne, pomniki itp.)

 

Do Nagrody Architektonicznej POLITYKI w tym roku  nominowali:

Aneta Szylak, Alternativa; Agnieszka Bulanda, magazyn ARCH; Rozalia Ottlewska, portal Architekci.pl; Małgorzata Pilinkiewicz i Tomasz Studniarek, Archistudio Studniarek + Pilinkiewicz; Ewa P. Porębska, miesięcznik ARCHITEKTURA-murator; Dorota Leśniak-Rychlak, kwartalnik Autoportret; Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak, Biuro Projektów Lewicki Łatak; Ewa Łączyńska-Widz, Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie; Kaja Pawełek, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski; Alicja Klimek-Junak, DEDECO Biuro Architektoniczne; Rada Dolnośląskiej Okręgowej Izby Architektów RP; Mikołaj Pieńkos, Forum Rozwoju Warszawy; Aleksandra Stępnikowska, Agnieszka Rasmus-Zgorzelska i Grzegorz Piątek, Fundacja Centrum Architektury; Michał Wiśniewski, Fundacja Instytut Architektury; Katarzyna Baranowska, Fundacja Twórców Architektury; Paweł Grobelny; Dariusz Herman, Piotr Śmierzewski i Wojciech Subalski, HS99; Olgierd Jagiełło i Marek Moskal, JEMS Architekci; prof. Ewa Kuryłowicz, Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o; Lidia Klein; Robert Konieczny, KWK PROMES; Tomasz Konior, KONIOR Studio; Kacper Kępiński, Krakowskie Stowarzyszenie Przestrzeń-Ludzie-Miasto; Zbigniew Maćków, Maćków Pracownia Projektowa; Maria Janik i Marek Tarko, Małopolska Okręgowa Izba Architektów RP; Urszula Gołota, Muzeum Architektury Wrocław; Jacek Friedrich, Muzeum Miasta Gdyni; Bartosz Haduch i Michał Haduch, NArchitekTURA; Stanisław Nestrypke; Piotr Kozanecki i Bartosz Paturej, Onet.pl; Andrzej Orlinski, OP ARCHITEKTEN; Roman Rutkowski, Roman Rutkowski Architekci; Mariusz Ścisło, prezes SARP; Bohdan Lisowski i Przemysław Gawor, Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział Kraków; Anna B. Gregorczyk, Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział w Poznaniu; Martyna Fołta, Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Metropolii Górnośląskiej „Moje Miasto"; Krzysztof Sołoducha,  serwis Sztuka Architektury; Beata Stobiecka, miesięcznik Świat Architektury; Jerzy Tokajuk, Oddział Towarzystwa Urbanistów Polskich w Białymstoku; Piotr Winskowski; Sebastian Osowski, Zawód: Architekt.

 

 




do góry

Odwiedź nas tutaj:

Projekt i wdrożenie Copyright © 1997-2024 Architekci.pl All Rights Reserved