Start aktualności Nagrody Architektoniczne "Polityki" - edycja…
POWRÓT

Nagrody Architektoniczne "Polityki" - edycja 2013

16.05.2014

14 maja w POLITYCE ogłosiliśmy piątkę finalistów 3. edycji Nagrody Architektonicznej POLITYKI, a 3 czerwca dowiemy się, który z finałowych obiektów otrzyma Grand Prix 2013. Celem naszej Nagrody jest promowanie realizacji stanowiących symbol dobrego smaku, przyjaznych ludziom i w oczywisty sposób poprawiających estetykę otoczenia.

Rok temu spośród pięciu świetnych obiektów zwyciężył projekt Przystani Miejskiej w Bydgoszczy, autorstwa APA Rokiccy, a w pierwszej edycji Nagrody Centrum Informacji Naukowej i Bibliotekę Akademicką w Katowicach, zaprojektowane przez Biuro Architektoniczne HS99. Wybór profesjonalnego jury pokrył się z wyborem internautów, którzy głosowali na stronie www.polityka.pl/architektura

Do naszego przedsięwzięcia co roku zapraszamy wybrane grono osób, którym leży na sercu wygląd polskich miast i wsi: najwybitniejszych architektów i urbanistów, krytyków architektury, przedstawicieli stowarzyszeń działających na rzecz ładu w przestrzeni publicznej czy też znanych artystów. Poprzez swoje nominacje wskazują nam najbardziej warte uwagi obiekty zrealizowane w danym roku w 3 kategoriach:

- realizacje architektoniczne (tzw. mała i duża architektura, budownictwo mieszkalne zbiorowe i indywidualne, biurowce, budynki użyteczności publicznej, kościoły, budynki rewitalizowane, budownictwo inżynieryjne (stadiony, mosty itp.)

- rozwiązania urbanistyczne (osiedla, układy drogowe, tereny zielone, wypoczynkowe itd.)

- sztuka w przestrzeni publicznej (instalacje artystyczne, pomniki itp.)

Do Nagrody za rok 2013 nominowano 66 obiektów, do finału weszły następujące realizacje:

Dom nad morzem, projekt:  Ultra Architects

 Najskromniejsza w gronie tego­rocznych laureatów realizacja i jedyna mająca prywatnego inwe­stora. To przykład perfekcyjnej ar­chitektury jednorodzinnej, kojącej oczy po estetycznym kociokwiku polskich willi, pałacyków, dworków, rezydencji. Wysmakowany, niemal minimalistyczny projekt, stworzony z szacunkiem dla otoczenia (morze, wydmy, las). Warunki geologiczne sprawiły, że dom powstał w rzadko stosowanej konstrukcji; wylany został w całości w formie jednolitej żelbetonowej skorupy. Równocze­śnie zdecydowano się na oryginal­ny zabieg aranżacyjny; większość wewnętrznych ścian w domu za­chowała fakturę surowego betonu, natomiast elewację obito ociepla­jącymi wizerunek drewnianymi de­skami. Nastąpiło więc zaskakujące odwrócenie ról. Wyrafinowana architektura wnętrz i konsekwent­na funkcjonalność dopełniają listy walorów. Powierzchnia całkowita obiektu: 450 m kw. Koszt budowy: nieujawniony (inwestor prywatny)

Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, projekt: LAHDELMA & MAHLAMÄKI ARCHITECTS

To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji ostatniej dekady w stolicy. Warto przypomnieć, że powstała w wyniku rozstrzygniętego w 2005 r. dwuetapowego międzynarodowego konkursu, który wygrała mało znana fińska pracownia, pozostawiając w pokonanym polu kilka wielkich gwiazd światowej architektury. Mimo zaskoczenia decyzja jury nie wzbudziła – jak w przypadku kon­kursu na siedzibę Muzeum Sztuki Nowoczesnej – żadnych kontrowersji i protestów. Powszechnie komplementowano doskonałe wkomponowanie niemałej przecież bryły budynku w sąsiadujące z nią osiedle mieszkaniowe, szacunek dla otocze­nia, inteligentny dialog z sąsiadującym pomni­kiem oraz skwerem, a przede wszystkim niena­chalną, choć wyrazistą symbolikę odwołującą się do fragmentów Księgi Wyjścia, traktującej o przej­ściu Żydów przez Morze Czerwone. Wielokrotnie podkreślano wzorcowe połączenie eleganckiej, wręcz minimalistycznej bryły budynku z eks­presyjnymi formami wnętrz, co dało początek popularnemu porównaniu obiektu do „ciasteczka w pudełku”. Powierzchnia całkowita: 18 tys. m kw. Koszt budowy: 160 mln zł.

Nowe Muzeum Śląskie w Katowicach, projekt: Riegler Riewe Architekten ZT-Ges.m.b.H

I w tym przypadku mieliśmy międzynarodowy konkurs (2006 r.), i tu także wygrała pracownia zagraniczna, tym razem z Austrii. Mu­zeum powstało na terenie dawnej kopalni Katowice, a projekt łączy elementy rewitalizacji (budynków i terenu) z nowoczesną architek­turą. Muzeum zostało zaprojektowane tak, by w jak najmniejszym stopniu ingerowało w otoczenie i nie konkurowało z zabytkowymi obiektami dawnej kopalni. Zdecydowano się więc wszystkie funkcje wystawiennicze umieścić pod ziemią, co zostało uznane za dodat­kowy symboliczny walor – nawiązanie do tradycji górniczych Śląska. Na zewnątrz widoczne są tylko prostopadłościany z matowego szkła, które służą jako wejścia, biura oraz ciągi wentylacji i doświe­tlenia podziemnych sal. Na powierzchni tego antymonumentalnego muzeum zaplanowano park. Powierzchnia użytkowa: 38 tys. m kw. Koszt budowy: 274 mln zł.

Służewski Dom Kultury w Warszawie, projekt: zespół autorski WWAA + 137Kilo

Zaskakujący projekt obiektu usytuowanego w pobliżu dużego (i wysokiego) osiedla mieszkaniowego, a jednak bardziej przypominającego chłopskie obejście. To ciekawe nawiązanie do wcześniejszych funkcji terenu, bo jesz­cze 40 lat temu w tym miejscu dominowały typowo wiejskie klimaty. „Roz­sypana” niewysoka zabudowa, schowanie sporej części funkcji pod ziemią oraz dowartościowanie zieleni przypominają rozwiązania zastosowane w Muzeum Śląskim, choć skala jest tu oczywiście dużo mniejsza. Wyrafi­nowana prostota, dizajnerska dbałość o detale, stworzenie harmonijnego łącznika między strefą wielkomiejską a parkową, synteza kultury i ekologii, stworzenie oryginalnych przestrzeni publicznych – to główne zalety tego projektu. Jest tu wszystko, co trzeba: miejsce na wypoczynek i na działania artystyczne. Pracownie artystyczne idealnie dopełniają się z warzywniakiem, a amfiteatr z placem zabaw dla dzieci i wybiegiem dla zwierząt. Powierzch­nia użytkowa: 2 tys. m kw. Koszt budowy: 16 mln zł.

Rozbudowa Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu, projekt: JEMS Architekci

Gmach biblioteki postawiono w 1829 r. Na rozbudo­wę czekał więc blisko dwa wieki, mimo że już pod koniec XIX w. dusił się od nadmiaru zbiorów. Nie jest to może budowla spektakularna, ale wszyscy eksperci zgodnie podkreślają widoczny tu najwyższy poziom myśli i kultury projektowania. Wszystko w tej realizacji jest wzorcowe: idealne nawiązanie do historycznej fasady klasycystycznej bryły Biblioteki Raczyńskich, nowatorskie i optymalne rozwiązania funkcjonalne, dobór materiałów, architektoniczny detal, znalezienie równowagi między tradycją polskiego monumentali­zmu a nowoczesnością. Architekt Krzysztof Mycielski na łamach miesięcznika „Architektura-Murator” na­pisał, że w tej bryle „patos historii i mniej frasobliwa współczesność stały się jednością”. Co warto też pod­kreślić, tą realizacją pracownia JEMS Architekci po raz trzeci z rzędu (!) znalazła się wśród finalistów naszej nagrody, co jest wydarzeniem wyjątkowym (wcześniej do finałowej piątki trafiły ich projekty 19 Dzielnicy w stolicy oraz Parku Biurowego Pixel w Poznaniu). Powierzchnia użytkowa: 12 tys. m kw. Koszt budowy: 73 mln zł.

 

Laureata Grand Prix 2013 wybierze jury w składzie (w kolejności alfabetycznej):

Grzegorz Buczek – wiceprezes Towarzystwa Urbanistów Polskich
Feliks Falk – reżyser, scenarzysta, absolwent ASP w Warszawie
Sebastian Karpiel-Bułecka – muzyk, z wykształcenia architekt
Marek Kościkiewicz – muzyk, producent, absolwent warszawskiej ASP
Ewa P. Porębska – redaktor naczelna miesięcznika „Architektura murator”
Krzysztof Sołoducha – redaktor naczelny portalu Sztuka Architektury
Filip Springer – reportażysta i fotoreporter
Bogna Świątkowska – prezes Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana
Jarosław Trybuś – krytyk architektury,zastępca dyrektora ds. merytorycznych Muzeum Historycznego m. st. Warszawy
Andrzej Walczak – architekt, współwłaściciel Grupy Atlas, sponsora nagrody
oraz przedstawiciele redakcji POLITYKI: Jerzy Baczyński, Jacek Poprzeczko i Piotr Sarzyński.

 


Autor:

Dominika Nowak-Kajtowska,
d.nowak@polityka.pl


do góry

Odwiedź nas tutaj:

Projekt i wdrożenie Copyright © 1997-2024 Architekci.pl All Rights Reserved